«Школа сприяння здоров’ю»

   

Школа сприяння здоров'ю – це освітня установа, в якій в процесі навчання і виховання на основі нових технологій, в умовах, сприятливих для стану здоров'я дітей і дорослих, здійснюється усвідомлене педагогами, медичними працівниками і батьками формування культури здоров'я.  Це відбувається за активної участі самих дітей. Основи діяльності школи сприяння здоров'ю складають: розвиваюче навчання і виховання, лікувальна педагогіка, здоров'язбережувальні  технології, динамічне спостереження за станом здоров'я дітей, медико-педагогічна активність сім'ї. Принципи  Школи сприяння здоров'ю, що систематично реалізовуються в практиці освітньої установи, дозволяють мінімізувати певну частину шкільних факторів ризику.
   Така модель навчального закладу потребує вихідної розробки концепції, положення та ідеї, яку необхідно втілити на практиці, опираючись на досвід, на засадах партнерства педагогів, дітей, сім’ї та громадськості.
Міжнародний проект «Європейська мережа шкіл сприяння здоров'ю» (ЄМШСЗ) започаткований Європейським регіональним бюро ВООЗ, Єврокомісією та Радою Європи в 1992 році. За сім років діяльності проекту в мережу ввійшли 40 країн Європи, та понад 650 Шкіл сприяння здоров'ю (ШСЗ) – відомості на січень 1999 року.
Україна офіційно приєдналася до проекту ЄМШСЗ    05.05.1995р. згідно з спільним наказом Мінохорони здоров'я та Міносвіти України від 07.02.1995р. за № 25/31 «Про прилучення до міжнародного проекту ЄМШСЗ». Цей крок входження України в Європейську мережу з метою спільного вирішення нагальних питань здоров'я підростаючого покоління був підтриманий Національною програмою «Діти України», затвердженою Указом Президента України 18.01.1996р. за № 63/96.
У 1995р. в мережу ШСЗ в Україні ввійшли 18 загальноосвітніх шкіл, а на 01.01.2000р. мережа в Україні вже нараховувала 150 ШСЗ, з них 24 –міжнародного і 126 – регіональних рівнів.
Ідея проекту ЄМШСЗ є подальшим розвитком стратегії ВООЗ «Здоров'я для всіх» та «Здоров'я через освіту» і співзвучно їй. Перспективним напрямом проекту є визначення того, що кожен освітянський заклад, як частина суспільства, має стати школою здоров'я. Навчання у школі буде успішним і мінімально травматичним для психіки дитини, коли буде строго координуватися з віковими фізіологічними і психологічними можливостями та врахуванням спадкоємного  потенціалу молодої особистості.
Концепція проекту ЄМШСЗ передбачає «холістичний» всебічний, всеоб'ємний підхід до вирішення проблеми здоров'я всього колективу в усіх аспектах повсякденного життя (діяльності) навчального закладу та пропаганду здорового способу життя поза його межами. Згідно з положенням проекту ЄМШСЗ сприяння здоров'ю в освітянському закладі має стати пріоритетним напрямом та центральним елементом усього навчально-виховного процесу і всієї діяльності закладу, а не обмежуватися лише медично-профілактичними заходами та впровадженням окремих чи інтеграційних предметів з навчання здоров'ю учнів.
На першому етапі основною метою проекту ЄМШСЗ є відпрацювання моделей такої діяльності в закладах освіти, яка б сприяла збереженню та зміцненню здоров'я школярів та вчителів шляхом створення відповідного соціального та фізичного середовища, переорієнтації навчально-виховного процесу для цілеспрямованої роботи з  формування  валеологічної свідомості та здорового способу життя.
Для успішного виконання цієї мети в процес реалізації проблеми сприяння фізичному, психічному та духовному здоров'ю учнів та вчителів мають включитися і інтегрувати свої зусилля всі представники шкільного колективу: адміністрація, педагоги, вихователі, вчителі фізкультури, медики, психологи, учні і персонал школи.
            Рекомендації щодо залучення закладів освіти до міжнародного проекту “Європейська мережа шкіл сприяння здоров’ю” (згідно з вимогами Європейської комісії, ВООЗ-Євро та Ради Європи до учасників проекту) https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2UWRrejdUWTZ0c28/edit?usp=sharing
Критерії діяльності навчального закладу – Школа сприяння здоров’ю https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2T1B1OUlkbDVOU2M/edit?usp=sharing

Орієнтовні напрямки діяльності школи сприяння здоров’ю
Управлінський:
 створення безпечного комфортного освітнього середовища;
 забезпечення повноцінного медичного обслуговування;
науково-методичне забезпечення діяльності навчального закладу;
підготовка педагогічних кадрів до роботи у здоров’язбережувальному освітньому просторі;
оптимізація режиму навчального закладу та рухового режиму;
впровадження в освітній процес здоров’язбережувальних технологій.
Освітній:
надання системи знань про здоров’я;
формування мотивації до здорового способу життя, цінності здоров’я;
формування навичок ведення здорового способу життя;
формування здоров’язбережувальної компетентності.
Практичний:
 залучення учнів до профілактичної діяльності;
участь у проведенні профілактичної роботи;
проведення моніторингу здоров’я учасників навчально-виховного процесу;
участь у роботі волонтерських груп;
популяризація здорового способу життя.
     Науковий:
розробка цільових програм щодо здоров’язбереження та здоров’яформування, дотримання здорового способу життя;
розробка й апробація інноваційних здоров’язбережувальних технологій;
проведення наукових досліджень.
Перелік видів локальних актів, які регламентують діяльність навчального закладу – школа сприяння здоров`ю: 
https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2S1VYdzM2RnpMMzg/edit?usp=sharing
Концепція діяльності школи сприяння здоров’юhttps://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2S1VYdzM2RnpMMzg/edit?usp=sharing
 модель школи сприяння здоров’юhttps://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2Q09tZ0tOdDVreWM/edit?usp=sharing
    програма (проект) розвитку навчального закладу – школа сприяння здоров’ю https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2ZHRJRWR4S1B5NTg/edit?usp=sharing
договір школи сприяння здоров’ю з батьками;
договір школи сприяння здоров’ю з медичними установами;
договір школи сприяння здоров’ю з вищими навчальними закладами;
      договори школи сприяння здоров’ю з дитячими юнацькими спортивними школами, палацами та будинками дитячої юнацької творчості,  закладами  позашкільної освіти;
 договори школи сприяння здоров’ю з суспільними, громадськими,      спортивними організаціями.
(за матеріалами: Навчання без шкоди для здоров’я. довідник-практикум керівника та педагогів школи сприяння здоров’ю / за заг. ред. В. С. Поуль. – Донецьк: витоки, 2013. – 292 с.)


           Здоров’язбережувальна діяльність у сучасній  школі  цілеспрямовано впливає на благополуччя школярів і забезпечує здорове майбутнє суспільства в цілому.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Біоадекватна технологія навчання

Воркшоп для сучасного вчителя:" Формування інтерактивного середовища Нової української школи через розвиток професійних компетентностей вчителя основ здоров’я. Визначення пріоритетних форм і методів навчання сучасного фахівця в умовах формальної, неформальної та інформальної освіти.