Семінар - практикум "Здоров'язбережувальні аспекти сучасного уроку"
14 вересня, відповідно до плану
заходів в рамках комплексної
міської Програми «Здоров’я тернополян» на 2016-2018 роки» (наказ управління освіти і науки ТМР від
18.03.2016р. № 133), проекту «Здорова дитина», на базі ТЗОШ №20 відбувся
семінар-практикум для вчителів
курсу «Основи здоров’я»: «Здоров’язбережувальні аспекти сучасного
уроку».
В
процесі роботи було розглянуто проблему
організації навчально-виховного процесу в напрямку
його здоров'язбереження. Виділено основні вимоги до побудови сучасного уроку на
засадах здоров'язбережувальної та здоров'яформувальної педагогіки.
Найважливіша
справа будь-якої школи - турбота про здоров'я учнів. Від здоров'я, гарного
самопочуття і бадьорості дітей залежить їх духовне життя, світосприйняття,
розумовий розвиток, рівень навчальних досягнень.
Оскільки в школі основною формою організації навчального
процесу був і залишається урок, присутні на семінарі вчителі основ здоров’я одностайні
в думці, що його необхідно будувати на засадах здоров'язбережувальної та
здоров'яформувальної педагогіки, технологічною основою якої є
здоров'язбережувальні освітні технології (ЗОТ) - найперспективніша система ХХІ
століття.
Раціональна
організація уроку є серцевиною здоров'язбережувальної педагогіки, оскільки саме
з організації навчання починається збереження здоров'я кожної дитини у
навчальному закладі. Від правильної організації уроку залежить здатність
тривалий час підтримувати розумову працездатність учнів на високому рівні й
запобігати передчасній втомлюваності. Не можна забувати і про гігієнічні умови
уроку, які впливають на стан здоров'я школярів і вчителя: провітрювання, вологе
прибирання, освітлення, іонізація, ароматизація повітря, УФО, тепловий режим,
відповідність парт зросту і віку; ергономічність кольорового забарвлення
навчального приміщення; тривалість застосування ТЗН згідно з санітарно -
гігієнічними вимогами тощо.
На семінарі
вчителі проаналізували можливість використання здоров’язбережувальних
технологій під час проведення уроків основ здоров’я, важливість їх раціональної організації.
Головна вимога до такого уроку
- не менше 50 % часу діти повинні знаходитися у стані рухової активності
(«паузи здоров'я», рухові дидактичні ігри та різноманітні активні дії,
пересування дітей по класу, фізкультхвилинки, фітнес-данс тощо). Фізкультпаузи
несуть значний оздоровчий ефект, а також є заходами активного відпочинку і
підтримки високої працездатності (у тому числі розумової) протягом доби.
Багатьма дослідниками встановлено, що в результаті рухової діяльності покращується мозковий кровообіг, активізуються
психічні процеси, поліпшується функціональний стан центральної нервової
системи.
Згідно з
рекомендаціями А. Г. Хрипкової, доктора біологічних наук , професора ,
віце-президента Академії педагічних наук , фізкультпаузи найкраще проводити в моменти
максимального спаду працездатності й виникнення у дітей ознак втоми:
- у 1-2 класах -
через кожні 15-17 хв уроку (2 рази за урок);
- у 3-9 класах -
на 20-25 хв уроку.
Чинниками зниження напруги,
подолання перевтоми, активізації позитивних фізіологічних процесів в організмі
школярів служить також наявність на уроці валеопауз, емоційних розрядок:
жартів, посмішок, використання гумористичних картинок, приказок, афоризмів з
коментарями, невеликих віршів, музично-ритмічних, емоційно-голосових вправ
антистресової спрямованості. До змісту уроку обов'язково включаються елементи
музикотерапії, ігротерапії, арт-терапії, казкотерапії тощо., які покращують
взаємодію між півкулями мозку, стимулюють їхню роботу. Так, права
півкуля відіграє провідну роль у процесах інтерпретації почуттів, а ліва -
розпізнає мовну інформацію. Позитивне емоційне збудження від прослуховування
казки, виконання пісні, участі у грі поліпшує увагу, активізує взаємодію кори і
підкірки, що стимулює інтелектуальну діяльність, підвищує працездатність.
Тому під час практичної частини семінару вчителі мали можливість
ознайомитись з методикою проведення валеопауз
на уроці , а саме: фізкультхвилинок, гімнастики для зору, психогімнастики, валеомасажу
для покращення мозкового кровообігу, елементами
арт-терапії, пальчикової
гімнастики, сміхотерапії, тощо.
У роботі семінару взяли участь Несмашна Галина Євгенівна,
методист ТКМЦНОІМ; Проць Ліля, співавтор
проекту «Здорова дитина», президент
Тернопільської міської молодіжної громадської організації ФСК «СПОРТ-КЛАС»; Храбра Світлана Збігнєвна, доцент
кафедри здоров’я людини та фізичної реабілітації ТНПУ ім. В. Гнатюка.
Комментарии
Отправить комментарий