Семінар - практикум "Здоров'язбережувальні аспекти сучасного уроку"



          14 вересня, відповідно до плану заходів в рамках комплексної міської Програми  «Здоров’я  тернополян» на 2016-2018 роки» (наказ управління освіти і науки ТМР від 18.03.2016р.  № 133), проекту «Здорова дитина»,  на базі ТЗОШ №20  відбувся семінар-практикум для вчителів курсу «Основи здоров’я»: «Здоров’язбережувальні аспекти сучасного уроку».
В процесі роботи було розглянуто  проблему організації навчально-виховного  процесу  в напрямку його здоров'язбереження. Виділено основні вимоги до побудови сучасного уроку на засадах здоров'язбережувальної та здоров'яформувальної педагогіки.
Найважливіша справа будь-якої школи - турбота про здоров'я учнів. Від здоров'я, гарного самопочуття і бадьорості дітей залежить їх духовне життя, світосприйняття, розумовий розвиток, рівень навчальних досягнень.
Оскільки в школі основною формою організації навчального процесу був і залишається урок, присутні на семінарі вчителі основ здоров’я одностайні в думці, що його необхідно будувати на засадах здоров'язбережувальної та здоров'яформувальної педагогіки, технологічною основою якої є здоров'язбережувальні освітні технології (ЗОТ) - найперспективніша система ХХІ століття.
        Раціональна організація уроку є серцевиною здоров'язбережувальної педагогіки, оскільки саме з організації навчання починається збереження здоров'я кожної дитини у навчальному закладі. Від правильної організації уроку залежить здатність тривалий час підтримувати розумову працездатність учнів на високому рівні й запобігати передчасній втомлюваності. Не можна забувати і про гігієнічні умови уроку, які впливають на стан здоров'я школярів і вчителя: провітрювання, вологе прибирання, освітлення, іонізація, ароматизація повітря, УФО, тепловий режим, відповідність парт зросту і віку; ергономічність кольорового забарвлення навчального приміщення; тривалість застосування ТЗН згідно з санітарно - гігієнічними вимогами тощо.
      На семінарі вчителі проаналізували можливість використання здоров’язбережувальних технологій під час проведення уроків основ здоров’я,  важливість їх раціональної організації.
      Головна вимога до такого уроку - не менше 50 % часу діти повинні знаходитися у стані рухової активності («паузи здоров'я», рухові дидактичні ігри та різноманітні активні дії, пересування дітей по класу, фізкультхвилинки, фітнес-данс тощо). Фізкультпаузи несуть значний оздоровчий ефект, а також є заходами активного відпочинку і підтримки високої працездатності (у тому числі розумової) протягом доби. Багатьма дослідниками встановлено, що в результаті рухової діяльності покращується мозковий кровообіг, активізуються психічні процеси, поліпшується функціональний стан центральної нервової системи.
Згідно з рекомендаціями А. Г. Хрипкової, доктора біологічних наук ,  професора , віце-президента Академії педагічних наук , фізкультпаузи найкраще проводити в моменти максимального спаду працездатності й виникнення у дітей ознак втоми:
- у 1-2 класах - через кожні 15-17 хв уроку (2 рази за урок);
- у 3-9 класах - на 20-25 хв уроку.
  Чинниками зниження напруги, подолання перевтоми, активізації позитивних фізіологічних процесів в організмі школярів служить також наявність на уроці валеопауз, емоційних розрядок: жартів, посмішок, використання гумористичних картинок, приказок, афоризмів з коментарями, невеликих віршів, музично-ритмічних, емоційно-голосових вправ антистресової спрямованості. До змісту уроку обов'язково включаються елементи музикотерапії, ігротерапії, арт-терапії, казкотерапії тощо., які покращують взаємодію між півкулями мозку, стимулюють їхню роботу. Так, права півкуля відіграє провідну роль у процесах інтерпретації почуттів, а ліва - розпізнає мовну інформацію. Позитивне емоційне збудження від прослуховування казки, виконання пісні, участі у грі поліпшує увагу, активізує взаємодію кори і підкірки, що стимулює інтелектуальну діяльність, підвищує працездатність.
Тому під час практичної частини семінару вчителі мали можливість ознайомитись з методикою проведення валеопауз на уроці , а саме: фізкультхвилинок, гімнастики для зору, психогімнастики, валеомасажу для покращення мозкового кровообігу, елементами  арт-терапії, пальчикової  гімнастики, сміхотерапії, тощо.
У роботі семінару взяли участь Несмашна Галина Євгенівна, методист  ТКМЦНОІМ; Проць Ліля, співавтор проекту «Здорова дитина», президент Тернопільської міської молодіжної громадської організації  ФСК «СПОРТ-КЛАС»; Храбра Світлана Збігнєвна, доцент кафедри здоров’я людини та фізичної реабілітації ТНПУ ім. В. Гнатюка.















Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Біоадекватна технологія навчання

Воркшоп для сучасного вчителя:" Формування інтерактивного середовища Нової української школи через розвиток професійних компетентностей вчителя основ здоров’я. Визначення пріоритетних форм і методів навчання сучасного фахівця в умовах формальної, неформальної та інформальної освіти.

«Школа сприяння здоров’ю»