Рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу у 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів у 2014/2015 навчальному році для вчителів курсу «Основи здоров’я»



Рекомендації
щодо організації навчально-виховного процесу
у 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів
у 2014/2015 навчальному році для вчителів курсу «Основи здоров’я»
( Витяг з додатоку до листа Міністерства освіти і науки України«29» серпня 2014  № 1/9-433)

Запровадження нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти передбачає перехід на навчання за новими програмами і підручниками. Обмежене державне фінансування програми видання підручників не дало змоги стовідсотково забезпечити учнів 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів новими підручниками до початку 2014/2015 навчального року. В умовах відсутності підручників для організації навчально-виховного процесу у 6 класі пропонуємо використати підручники минулих років видання та електронні версії нових підручників, що розміщені на сайтах видавництв (посилання на сайти видавництв розміщено на офіційному веб-сайті МОН України www.mon.gov.ua) та спеціально створеному репозитарії цифрового навчального контенту (http://uatest.lokando.com).

Основи здоров’я
         Здійснено аналіз навчальних програм «Основи здоров’я» для 5-9 класів (лист МОН від 23.12.2004 №1/11-1166) та «Основи здоров’я» для 5-9 класів (наказ МОНмолодьспорту від 06.06.2012 р. № 664).
Мету обох програм предмета «Основи здоров’я» (2004 та 2012 рр.) сформульовано однаково. Завдання чинної навчальної програми (2012 р.) доповнено позицією формування в учнів сталої мотиваційної установки на здоровий спосіб життя як провідної умови збереження і зміцнення здоров’я з урахуванням необхідності особистісного розвитку учнів на основі компетентнісного підходу. У зв’язку з цим зміст чинної програми посилено задля відпрацювання ключових компетенцій учнів з акцентом на уміннях і навичках щодо збереження життя і зміцнення здоров’я. Передбачено також і низку вправ, які дітям слід виконувати разом з батьками.
Оскільки чинна програма структурована за тематикою по-іншому, змінилася також послідовність її викладу.
У новоствореній навчальній програмі для 6 класу на 20%-25% змінені теми відповідно до підходів у суспільстві до здорового способу життя. Введені теми щодо: безпечного життя дитини (критичне мислення - орієнтування дитини в інформаційному просторі, вплив реклами, інтернет-простору), розширене поняття «середовище», тематика «конфлікти» розширено в плані ескалації проблеми, безпека в побуті, розширено інформацію про йододифіцит і діабет, концептуально помінялося практичне спрямування (таблиця).

Кіл-ть
годин
Додано
Примітки

35
годин
1 годину резервну


Розділ
1-4
год.
1 годину



Додані теми: Безпека життєдіяльності. Здоров’я і благополуччя. Життєві навички, сприятливі для здоров’я. Ризики і небезпеки Поняття про ризик. Виправдані і невиправдані ризики. Оцінка ризиків у щоденному житті. Екстремальні і надзвичайні ситуації.
Техногенне середовище. Екологічні проблеми довкілля.
Соціальне середовище і здоров’я. Захист від кримінальних небезпек. Моделювання поведінки в умовах зміни кліматичних умов. Відпрацювання алгоритму дій при потраплянні в екстремальну ситуацію.
Складання пам’яток запобігання кримінальних небезпек. Відпрацювання навичок захисту особистого майна (квартири, велосипеда, мобільного телефону)*.


6
Розділ 2. Фізична складова здоров’я
Значення води і харчування для розвитку і здоров’я підлітків. Харчові звички. Принципи харчування для здоров'я Профілактика йододефіциту і діабету.
Правила купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях.
Аналіз маркування харчових продуктів*.
Складання пам'ятки: «Правила особистої гігієни»

6
Розділ 3. Психічна і духовна складові здоров’я Психічний розвиток підлітка Потреби людини, їх розвиток із віком.
Навички і звички. Вплив звичок на здоров’я Самооцінка і здоров’я
Поняття самооцінки. Види самооцінки. Формування адекватної самооцінки.
Критичне мислення та уміння приймати рішення
Види рішень. Алгоритм прийняття зважених рішень. Рішення, важливі для здоров’я.
Вплив реклами на рішення людини. Види реклами. Соціальна і комерційна реклами.
Позитивні й негативні впливи однолітків. Протидія тиску і маніпуляціям.
Проект самовдосконалення (вибір, планування і досягнення мети). Створення плану формування корисної звички (чи відмови від поганої або шкідливої звички).
Моделювання ситуації прийняття зважених рішень.
Аналіз грошових витрат, пов’язаних з курінням.
Аналіз соціальної і комерційної реклами.
Створення соціальної реклами з профілактики ВІЛ-інфекції.
Зменшено на 2 години
15
Додано 1 годину Розділ 4. Соціальна складова здоров’я

п
і
Тема 1. Соціальне благополуччя Спілкування і здоров’я
Засоби комунікації. Навички спілкування. Стилі спілкування. Значення упевненої поведінки для здоров'я.
Запобігання ескалації конфлікту. Самоконтроль у конфліктних ситуаціях.
Способи протидії агресії та насиллю у підлітковому середовищі. Відпрацювання навичок упевненої поведінки у життєвих ситуаціях. Складання плану покращення міжособистісних стосунків. Відпрацювання навичок самоконтролю у конфліктних ситуаціях.

8
Тема 2. Безпека в побуті й навколишньому середовищі
План евакуації з будинку. Захист органів дихання в зоні пожежі. Дії в
разі загоряння одягу.
Види небезпечних промислових об’єктів.
Підручні засоби захисту.
Елементи конструкції велосипеда, що впливають на безпеку руху. Одяг для велосипедиста. Засоби безпеки велосипедиста.
Правила перевезення вантажів і виконання маневрів на велосипеді. Повідомлення для рятувальним службам. Правила взаємодії з рятувальниками.
Відпрацювання навичок безпечного зберігання ліків і засобів побутової хімії.*


Відпрацювання навичок екстреної евакуації з приміщення школи і
своєї оселі.
Виготовлення ватно-марлевої пов’язки. 
Вивчення вмісту автомобільної аптечки.*



У підручниках (2014 р.), на відміну від підручників (2006 р.), має місце нове інформаційне наповнення параграфів.
Пропонуємо для вивчення предмета в 6 класі користуватися підручниками, рекомендованими Міністерством освіти і науки:
підручник «Основи здоров'я. 6 клас» - автори: Василенко С.В., Гущина Н.І., Манюк О.І., видавництва «Навчальна книга», 2006 р.;
підручник «Основи здоров'я. 6 клас» - автори: Бойченко Т.Є., Коваль Н.С., Дивак В.В., видавництво «Генеза», 2006 р.;
підручник «Основи здоров'я. 6 клас» - автор: Поліщук Н.М., видавництво «Генеза», 2006 р.;
підручник «Основи здоров'я. 6 клас» - автори: Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., видавництво «Алатон», 2006 р.;
підручник «Основи здоров'я. 6 клас» - автори: Тагліна О.В., Наглов О.В., видавництво «Ранок», 2006 р.;
підручник «Основи здоров'я. 6 клас» - автори: Т. Є. Бойченко, С. В. Василенко, Н. Г. Гущіна, І. П. Василашко, Н. С. Коваль, О. К. Бурська, видавництво «Генеза», 2014 р.;
підручник «Основи здоров'я. 6 клас» - автори: І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко, видавництво «Алатон», 2014 р.
Електронні версії новостворених підручників можна знайти на сайтах видавництв.
Матеріали щодо викладання предмета, опис нових технологій навчання можна відшукати на сторінках фахових журналів.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Біоадекватна технологія навчання

Воркшоп для сучасного вчителя:" Формування інтерактивного середовища Нової української школи через розвиток професійних компетентностей вчителя основ здоров’я. Визначення пріоритетних форм і методів навчання сучасного фахівця в умовах формальної, неформальної та інформальної освіти.

«Школа сприяння здоров’ю»